SoGe SVET
Dobro došli u svet popusta i privilegija za korisnike Societe Generale kartica
SAZNAJ VIŠEVelika većina ljudi zapravo nema pojma koliko tačno i još važnije na šta tačno troši, ako ne vodi evidenciju troškova.
Ukoliko spadate u one koji ste stalno pitaju gde im odlazi novac, navika da planirate troškove i da vodite njihovu evienciju sigurno će vam pomoći. Čak iako zarađujete sasvim pristojno za ovdašnje uslove, vrlo je verovatno da trošite mnogo više nego što biste morali.
U suštini, stvari deluju jednostavno – nemojte da trošite više nego što imate i uvek deo prihoda ostavite na stranu kako biste mogli da uštedite. Ili što bi naš mudri narod rekao – prostri se samo koliko ti je dugačak gunj.
Ali, to je mnogo lakše reći nego učiniti i da bi počeli da živite u skladu sa svojim primanjima, najvažnije je da naučite da vodite evidenciju porodičnih troškova.
Steći ćete uvid u to gde vam najviše klizi novac i ojačati samodisciplinu kako biste mogli da uštedite više. I ne samo to, učićete decu kako da ona uštede i budu finansijski pismena. Koliko god znali unapred šta od troškova imamo, uvek ima i nepredviđenih; koliko god mislili da su nam primanja solidna, ispada da su troškovi još solidniji. Ali, čak i ako su vam primanja mala, uvek možete da uštedite bar nešto, ili da novac preraspodelite na nešto važnije.
Često ljudi sa nižim primanjima odbvacuju svaku ideju vođenja evidencije troškova smatrajući da ionako jedva sastavljaju kraj s krajem i pažljivo razmišljaju kako će potrošiti novac. A zapravo jedini ispravan način da tačno znate na šta trošite novac je da vodite preciznu evidenciju u dužem vremenskom periodu. Mnogi od vas biće neprijatno iznenađeni na šta nam sve odlazi jako mnogo novca.
Suština praćenja troškova je planiranje i evidentiranje. Nemoguće je da planirate štednju ili investiranje, a da osim priliva ne znate koliko stvarno i na šta trošite.
Način kako ćete pratiti troškove zavisi od vas. Neko voli da sve ima na papiru i mislim da je najbolje tako početi, da bi se stekla navika da se odmah upišu svi troškovi. U tu svrhu možete da koristite obični notes ili da odštampate tabelui koja bi vam omogućila da se lakše snađete. Ali da bi napravili primenljiv plan i uporedili razne troškove najbolje je ipak da koristite moderne onlajn alate, kojih zaista ima mnogo.
Korišćenjem onlajn bankinga za plaćanje računa štedite mnogo na vremenu i proviziji. Otkako sam prešla na onlajn plaćanje računa sa e-banking platforme, nema provizije, ali ni čekanja u redu i gubljenja vremena, jer sve mogu da obavim preko onlajn ekspoziture. Takođe, i menjanje novca može da bude povoljnije ako se obavlja onlajn i to u bilo koje doba dana (24/7) putem m-bankinga, a uz pomoć loyalty programa kao što je svet popusta možete ostvariti brojne popuste u kupovini i na taj način dodatno uštedite.
Osim onlajn bankinga, korisnicima se nudi sve više alata koji mogu da im pomognu da steknu bolji uvid u svoje finansije. M-banking aplpikacija, koja je nedavno inovirana nudi korisnicima pregled troškova po segmentima, što takođe može da bude korisno za vođenje kućnog budžeta.
Microsoft Office ima dodatak za Excel baš za porodično vođenje računa koji možete besplatno preuzeti. Ova tabela sadrži ne samo iznose za planirane prihode i troškove, već i za odstupanje, tj razliku između plana i ostvarenog, kao i posebne tabele za prihode i rashode. Tu je i kalkulator mesečnog budžeta.
Bloger Dejan Vesić vam nudi templejt za vođenje troškova koji je sam uradio, a koji je veoma jednostavan i pregledan.
Dok se ne uhodate, ove tabele će vam biti sasvim dovoljne, jer neke aplikacije mogu da deluju previše komplikovano.
Na tržištu postoji veliki broj mobilnih aplikacija, besplatnih i plaćenih, koje vam mogu pomoći da vodite eviendciju troškova. Ima ih puno besplatnih, ali plaćene nude daleko više opcija, od plpaniranja budžeta, preko podsetnika kada da platite račune, povezivanja sa bankovnim računom, pa i servisima za plaćanje poput Pay Pala, automatizovanja raznih procesa. Potrebno je da malo vremena i truda uložite u pronalazak odgovarajuće aplikacije koja neće biti komplikovana i odgovaraće vašim potrebama, ali isplatiće se.
– Toshl finance ima aplikaciju za Android i iPhone. Imaju opciju za dinare, da se ne bi zamarali sa stranim vautama. Ima opciju za sinhronizaciju između desktop i mobilne aplikacije.
– Mint je jedna od najhvaljenijih aplikacija, ima desktop verziju, ali i aplikacije za iPhone, Android i Windows Phone.
– Good budget aplikacija je takođe jedna od popularnijih kao i Wallet, koja ima jako dobre preporuke.
– Na tržištu postoji i veći broj softvera koji vam nude vođenje kučnog budžeta, a neke od njih možete pronaći na srpskoj verziji sajta downloadastro.com.
– Mali program Plan budžeta koji košta 9 dolara. Po opisu deluje solidno, ne znam da li vredi tog novca, nisam ga isprobala. Mana mu je što nema mobilnu verziju.
Suštinski, za potrebe vođenja kućnog budžeta ne trebaju vam nikakvi komplikovani programi koji liče na knjihovodstvene, pa je moja preporuka da ipak sve vodite u Excelu ili uz pomoć neke od mobilnih aplikacija. Po mom ličnom iskustvu, potrebno je oko dva do tri meseca redovnog vođenja troškova da steknete uvid u to koje potrebe su vašoj porodici prioritet, a čega možete da se odreknete stalno ili povremeno. Iako deluje kao bauk, vođenje kućnog budžeta biće višestruko korisna navika.